دوم شخص غایب

دوم شخص غایب

۳ مطلب در می ۲۰۱۶ ثبت شده است

پنج سال گذشت. حسرت ندیدن و نشناختن هاله - که چه عجیب و لطیف است که اغلب به نام کوچک می‌خوانندش - از آن مصاحبه‌ی تلفنی در شب قبل از فوتش به جانم افتاد. آدمی‌زاد چقدر در دنیا بالا رود تا سهمگینی درد از دست دادن پدر و رنج زندان و سختی‌های خانوادگی و لابد بیش از همه‌ی این‌ها درد وطن را به جان بکشد و این چنین آرام، بی‌بغض و سلیم حرف بزند؟ چقدر روح او کارش را کرده و بارش را بسته و آماده‌ی رفتن بود، چه خود می‌خواست، چه نه. دنیا چه چیز دیگری داشت که به او بدهد؟ 

واکنش‌ها به رفتن هاله اغلب از سر اندوهِ بر تلخی حادثه و جفای به مظلوم داغ‌دیده، یا حتی - به قول سارا شریعتی - خشم بود، که به حق هم بود. راستش، آن‌قدر از گفتار و کردارش درس اخلاق می‌توان آموخت که به گمانم حسرتِ نداشتنش ماتم بزرگ‌تری می‌طلبد. اگر یک روزی باشد که ببینمش، به او می‌گویم که همان چند دقیقه که از کلامش شنیدم چه تکانی به من داد.

برای یادآوری او نیازی به تقویم و مناسبت نیست. 

۰ ۳۱ می ۱۶ ، ۰۳:۲۲

با این وضع ادامه دهم مطمئنم بهار شهر را از دست می‌دهم. مگر چند بهار قرار است این‌جا بمانم؟ ولی همین که می‌آیم بزنم بیرون، حتی روز تعطیل، دلم نمی‌آید از مساله و حول و حوش‌اش دور شوم. شاید هم همان استرسی است که یاسمن می‌گوید و من انکار می‌کنم. برمی‌گردم سر کار و هر چه هست، خدا را بی‌اندازه شکر بابت این حس و حال! چیز زیادی نگذشته از روزهای دل‌مردگی کاری. این عکس‌ها را هم سر راه خانه-دانشگاه گرفته‌ام.


یک چیز بی‌ربط هم این‌که از دیروز که مصاحبه مطبوعاتی اصغر فرهادی در کن را گوش کردم، جسته‌گریخته دارم تلاش می‌کنم فکرهایم را منظم کنم درباره‌ی این‌ها: اثر هنری باارزش (دقیقا یعنی چی؟)، اثر هنری دلی و کم‌تر قاعده‌مند، شهرت، موفقیت، و آن ناخودآگاهی که حرفش را می‌زد و انگار همه چیز را زیر سر آن می‌دانست! 

۰ ۲۲ می ۱۶ ، ۱۶:۰۰

ذکر «انی غریب» به لب گرفته باشی و بخوانیش که «فانی قریب». غیر آمرزش چه می‌خواهد دل تنگِ پلیدِ بنده‌ی غریبش؟ 

۰ ۰۱ می ۱۶ ، ۱۴:۵۰